19 maaliskuuta 2016

Ruoka ja sen merkitys


Ruoka ja ravinto eivät enää ole samanlaisia itsestäänselvyyksiä kuin ennen. Siinä missä vuosikymmeniä sitten ruoan ensisijainen tarkoitus oli toimia energianlähteenä, viettävät nykyään erilaiset dieetit juhlakauttaan. Ruoasta on tullut myös sosiaalinen status. Ei ole sama missä syöt ja mitä syöt, varsinkin jos haluat pysyä trendien mukana. 

Vaikka tietoisuus ruoasta ja sen merkityksestä on kasvanut, pysyvät suomalaiset silti lihavuuslistausten kärjessä. Oikeastaan itsekin lähdin asiaa pohtimaan, kun jouluna hankitut lisäkilot eivät kadonneetkaan talven mukana. Ylipaino-ongelmaa itsellä ei ole vielä monenkaan kilon jälkeen, mutta pieniä muutoksia kaivataan.

Miksi sitten ihmiset sitten lihoavat, vaikka kaupan pakkasselostuksista, mäkkärin hampparipakkauksista ja jopa joistain ravintoloista löytyy annosten kalomäärät? On paha syyttää tiedon puutetta, sillä harva voi kirkkain silmin väittää lihoavansa, vaikka syö aivan oikein. Tai no, väitetäänhän sitä, mutta peiliinkin voisi olla katsomista. Ellei kyseessä ole sairaus (kuten kilpirauhasen vajaatoiminta), on syy yleensä jokaisessa itsessään. Todellisuus on se, että jos syöt enemmän kuin kulutat, niin lihot. Toisaalta matemaattisesti totuus ei aivan ole "Syödyt kalorit - Kulutettu energia = 0", sillä mitä syöt ja missä muodossa vaikuttaa todelliseen energian määrään. Lihastohtori on tehnyt tästä todella mielenkiintoisen tekstin, joka kannattaa käydä tsekkaamassa. 


Mikä aiheutti itselle painon nousua? Kuten elämässä yleensä, syitä on useampia: 
  1. Menetin jumppakaverini Malesian lämpöön, jolloin liikuntakertojen määrä viikossa väheni ainakin yhdellä. Koska kyseessä oli juurikin bodyattack/bodycombat/tms.-jumppa, kaloreita jäi enemmän käyttöön n. 400-500. 
  2. Huonot ruokailutavat tarttuivat kiinni. Syömisissä on tullut vedettyä viikonloppuisin aikamoisia ylilyöntejä ja vaikka arki monesti rullaakin suhteellisen terveellisesti, viikonloput ovat lähteneet käsistä. Myös arkena tulee välillä haettua pizzaa, sillä:
  3. Stressi. Molemmilla valmistuminen häämöttää ja kouluhommia riittää. Itsehän päätin kevyesti suorittaa 1,5 vuoden kurssit vuodessa ja hakea varman kesätyöpaikan sijaan uuteen mestaan, jonne onneksi pääsinkin. Samalla tiedämme elävämme välivaiheessa, sillä muutto Helsinkiin koittaa toukokuussa ja samalla pääsemme toivottavasti myös asumaan yli vuoden samassa asunnossa. 
Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyseessä on tuttu paketti: liikunta, ruoka ja elämäntilanne. Tässä kohtaa olen osittain jo luovuttanut, sillä elämäntilanne ei kannusta huolehtimaan liikaa ruokavaliosta. En kaipaa yhtään enempää stressin aiheuttajaa ja ruoan liika miettiminen on juuri tätä. Tästä on parin vuoden takaa kokemustakin, kun tein samaan aikaan kandia ja yhdeksää kurssia. Pidin samalla gluteenitonta ja maidotonta dieettiä ja vaikka kroppa oli kunnossa, niin mieli ei ollut. Ruokavaliolla pystyin kontrolloimaan edes yhtä elämän osa-aluetta kun muuten stressilevelit olivat korkealla. Tänä vuonna olisi taas yhdeksän kurssia, mutta onneksi sentään kandia ei tarvi uudestaan kirjoittaa.


Mielitekojen vallassa siis mennään. Toisaalta näen myös ruokavaliossamme monta hyvää perustavan laatuista asiaa, jotka ovat kunnossa:
  1. Syömme joka aamu kunnon ravitsevan aamupalan, johon viikonloppuisin panostamme erityisesti. Viikolla puuro pitää nälän poissa lounaaseen ja viikonloppuisin saattaa tulla syötyä vain yksi lämmin ruoka aamupalan lisäksi.
  2. Eineksiä tai valmisruokaa ei käytetä oikeastaan lainkaan. Kaikki arkiruoka on puhdasta ja viikolla tulee harvemmin syötyä herkkuja. Tutkin pakkausselostuksia tarkkaan varsinkin Petos lautasella-kirjan luettuani. 
  3. Kasviksia käytämme paljon. Koululounaaseen saa koottua helposti yli puolilautasta vihanneksia ja juureksia ja kotonakaan emme karta niitä. 
  4. Vaikka liikunnan määrä on vähentynyt, joka viikko tulee käytyä ainakin kaksi kertaa salilla eikä lihasmassa ole kadonnut minnekään.
Ehkä tässä onkin hieman jo odotteleva tunnelma, sillä Helsinkiin muutettua rytmi muuttuu ja päästään esimerkiksi boulderoimaan säännöllisesti pitkästä aikaan. Maiseman vaihdoksen kautta on mahdollista aloittaa myös elämänmuutos. Helpoin on aloittaa pienillä muutoksilla, kuten päätöksellä jättää herkut viikonlopulle. Lisäksi herkut on parempi tehdä itse, eli jos pizza himottaa niin taikina kohoamaan! Sama asia makeilla herkuilla. 


Ps. On myös olemassa tehokkaita, ei niin terveellisiä tapoja laihduttaa. Itselle hyvä "laihdutuskuuri" oli viime vuonna Thaikuissa kun sain ruokamyrkytyksen. Kiloja lähti, mutta yöjunan yläpunkasta ei ollut kiva juosta useaan kertaan vessaan oksentamaan keskellä Thaimaan maaseutua. 

Junassa ei hymyilyttänyt
-Porilainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti